Pericadı/Victoria Bonsyak

by - Ağustos 26, 2021

 




Kitabın Adı: Pericadı
Yazarı: Victoria Bonsyak
Sayfa Sayısı: 152
Yaş Aralığı: 9-11
Yayınevi: Can Çocuk Yayınları

Hepimiz okula başladığımızda illa ki okulu tanıtan bir gezi yapmışızdır. Sınıflar, laboratuvarlar, öğretmenler odası ve tabi ki de kütüphane. Çok az okulda kütüphane vardır. Her okulda nedense göremeyiz. Halbuki okulun olmazsa olmazlarından biridir bana göre kütüphane. 

Daha dördüncü sınıfa giderken kendi kendime keşfetmiştim kütüphaneyi. İlk girdiğim anda hangi kitabı okumaya bir türlü karar verememiş, bir o rafa bir bu rafa zıplayıp durmuştum. Ne çocuksu bir heyecan. Şimdi bu kitabı okuduğumda da anılarım canlandı diyebilirim. Aynı benim gibi dördüncü sınıfa giden bir öğrenciden bahsediyor kitap.

İsmi zaten yeterince şaşırtıcı değil mi? Pericadı. Peri mi yoksa cadı mı? Yazar karar verememiş gibi görünüyor. Ama kitabı elinize alıp okumaya başladığınız anda aslında yazarın kitaba neden bu ismi seçtiğini daha iyi anlıyorsunuz.

Fazla konuşuyorum yine. Çok da uzatmadan işte kitabın konusu kısaca sizlerle. Budapeşte'de bir ilkokuldayız. Bu okulda 4/D sınıfına giden Laci ise bizim kitapkurdu öğrencimiz. Okul fazlasıyla büyük ve yıllardır da bulunduğu yerde durmakta. Yemekhanesi, sınıfları, koridorlarıyla kocaman. Bir şey eksik gibi sanki. Bir kütüphane. Evet bu okulda bir kütüphane var. Bilin bakalım bu kütüphaneye sadece kim geliyor? Doğru bildiniz: Laci. Neden mi sadece o geliyor? Çünkü kütüphane görevlisi olan kadın yani Aranka Mort yaşlı ve huysuzdur. Diğer öğrenciler de onun bu yönlerinden dolayı değil kütüphaneye gitmek kapısının önünden dahi geçmezler. Kütüphane sorumlusu Aranka Mort'un tek ziyaretçisi Laci'dir. Bir gün Laci'nin kütüphaneden aldığı bir kitabı okuyup arkadaşının da ondan almasıyla işler değişir tabi. Bu arkadaşı hiç kitap okumaz ve  eline Laci'den aldığı Pal Sokağı Çocukları adlı kitap geçince fikri değişmeye başlar. Neden mi dersiniz? Çünkü Laci'nin eşsiz bir yeteneği vardır. Laci kitapları okurken beğenmediği yerler olursa onları farklı bir şekilde hayal eder ve bu hayaller de kitaplarda değişiklere neden olur. İşte Pal Sokağı Çocukları da böyle bir kitaptır. Gelelim Aranko Mort'a. Evet bir kütüphane görevlisi olduğunu söyledik. Ama onun da kendince sırları vardır ve görevini de devam ettirebilmesi için de Laci'ye ihtiyacı vardır. Sizce görevine devam edebilecek mi? En önemlisi de bu kitaptaki pericadı kim?

Yazar kitabı yazarken sanki bizlerle konuşuyor gibidir. Olayların dışında değil de doğrudan hep içindedir. Yeri gelir bize bazı bilgiler verir. Bu bilgileri hikayenin tam orta yerinde kesip bize aktarır. Ama verilen bu bilgiler kitaptan tamamen bağımsız değildirler. Kitapta geçen ve kitabı okuyan çocuğun daha önce o kelimeyi ya da özlü sözü duymamış olabileceğini de düşünerek yer vermiştir bunlara.

''Cep kitabı nedir biliyorsun değil mi? Yani tabii ki ceplerden bahseden kitap değil, cebe girebilecek kitap. Peki ama sen hiç, bir çocuğun cebine girebilecek kitap gördün mü?''

Kitapta eğlenceli kısımlar da mevcut. Yazar her bölüme başlarken bize bölümle ilgili bazı bilgiler veriyor. O bölümü nasıl yazdığını, nerde geçtiğini ve sıkılabileceğimizden bahsediyor. Ara ara sayfalara da espriler sıkıştırıyor. Hani deyimler ve ata  sözleri aslında farklı anlamlara gelir ya bize onları açıklıyor. Bu sözlere tam da küçük bir çocuğun gözünden bakıyor. Hem de kitabı okuyan çocuklara eğitici yönden bir fayda sağlanmış oluyor.

''Oysa planları suya düştü. (Lütfen gerçekten suya düşüp düşmediğini sorma, boşa çıktı yani başarısız oldu.)

''Biz sadece....'' diyerek yardım etmek istedi Dori ama kütüphaneci lafını kesti. (Hayır, tabii ki bıçakla değil, daha neler.... Sen de biliyorsun ki bu bir peri, Harami değil!)

Her şeyiyle tam da çocukların hem okurken eğlenebileceği hem de yeni şeyler öğrenebileceği bir kitap. Hayal gücünün de sonuna kadar zorlanabileceği bir kitap. Aklıma da ne geldi bakın. Siz de çocuğunuzla ya da öğrencilerinizle bu kitabı ya da başka bir kitabı okurken de olabilir Laci gibi davranmaya ne dersiniz? Onun gibi kitapta hoşunuza gitmeyen yerlerde başka şekilde nasıl devam edebilir diye düşünebilirsiniz. Eminim ortaya eğlenceli şeyler çıkar. Denerseniz mutlaka buraya da yazmayı unutmayın. Sonucunu merakla bekliyorum :)

You May Also Like

7 Comments

  1. pekiii çok tatlı kitap belli, şimdiden sevdim bile :)

    YanıtlaSil
  2. Bloğunuzu yeni keşfettim yazılarınız çok güzel elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, elimden geldiğince paylaşımlarda bulunuyorum :)

      Sil
  3. Çocuk kitapları okumayı seviyorum. Bu yazarı ve kitabını duymadım ama Can Çocuk'un güzel kitapları var. Bunu da not aldım. Yorum için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen klasiklerden sıkıldığımda elime bir çocuk kitabı alıyorum. Beni rahatlatıyor gibi.

      Sil
  4. Sevimli bir kitap belli...

    YanıtlaSil